
QUEEN'S BENCH FOR SASKATCHEWAN 

Citation: 2012 SKQB 359 

Date: 2012 08 31 
Docket: Q.B.G. No. 1725 I 2002 
Judicial Centre: Saskatoon 

BETWEEN: 

Counsel: 

IN THE COURT OF QUEEN'S BENCH FOR SASKATCHEWAN 
JUDICIAL CENTRE OF SASKATOON 

MAURICE VELLACOTT, 

-and-

SASKATOON STARPHOENIX GROUP INC., DARREN 
BERNHARDT and JAMES PARKER, 

Plaintiff 

Defendants 

Daniel N. Tangjerd 
Sean M. Sinclair 

for the plaintiff 
for the defendants 

JUDGMENT 
August 31,2012 

Introduction 

DANYLIUKJ. 

[1] The cut-and-thrust of politics can be a tough, even vicious, business. Not 

for the faint of heart, modem politics often means a participant's actions are examined 



- 2 -

under a very public microscope, the lenses of which are frequently controlled by the 

media. While the media has obligations to act responsibly, there is no corresponding legal 

duty to soothe bruised feelings. 

[2] The plaintiff seeks damages based on his allegation that the defendants 

defamed him in two newspaper articles published in the Saskatoon Star-Phoenix 

newspaper on March 4 and 5, 2002. The defendants state the words complained of were 

not defamatory and, even if they were, that they have defences to the claim. 

[3] 

sections: 

To better organize this judgment, I have divided it into the following 

Facts 

Issues 

Analysis 

1. Are the words complained of defamatory? 

2. Does the defence of responsible journalism avail the 
defendants? 

3. Does the defence of qualified privilege avail the 
defendants? 

4. Does the defence of fair comment avail the 
defendants? 

5. Does the defence of consent avail the defendants? 

6. Ifliability is found, what is the appropriate quantum 
of damages? 

7. What is the appropriate disposition of costs? 

Conclusion 

Para~raphs 

4-45 

46 

47- 115 

47-73 

74-83 

84-94 

95- 112 

113 

114 

115 

116-117 



.... 

- 3 -

Facts 

[ 4] In defamation actions, there is a need to examine the facts, including the 

words complained of and their context, in significant detail. 

[5] The plaintiff 1s a Member of Parliament representing 

Saskatoon-Wanuskewin. He was first elected in 1997 and subsequently won federal 

elections held in 2002, 2004, 2006, 2008 and 2011. The plaintiff is married with four 

children, two of whom are independent adults and two of whom still reside at home. The 

plaintiffs education and employment background prior to politics were in the religious 

calling. He obtained several theological degrees and held positions both as a pastoral 

minister and as an educator in smaller religious colleges. 

[6] As a Member of Parliament at the relevant time, the plaintiff enjoyed 

certain privileges regarding creation and dissemination of printed materials. Two are 

germane here. The first is the "franking" privilege. "Franking" is a process whereby 

Members ofParliament may sign their mail and send same postage-free via Canada Post. 

It can be sent anywhere in the country but not outside Canada. As well, mail sent to 

Members is postage-free if addressed to a recipient on Parliament Hill. Neither the 

member nor a citizen directly incurs any costs for such correspondence. 

[7] The second type of communication privilege enjoyed by Members of 

Parliament is commonly referred to as a "ten percenter". These consist of photocopied 

materials which are reproduced in a quantity which cannot exceed ten percent of the 

number ofhouseholds in the Member's constituency. Members are allowed to print and 

mail out an unlimited number of ten percenters in each year. However, the same item 

cannot be sent out time and again; the rules provide that at least 50 percent of the text 

content must be different from the other ten percenters sent out in that year. Also, these 



(' 

- 4 -

items can only be distributed within the Member's constituency. On average, 4000 to 

4500 ten percenters are sent with each separate mailing. 

[8] Obviously, both types of communication carry an actual cost for production 

and distribution, but there is no direct cost to either the Member of Parliament or the 

recipient of such correspondence. The exact rules controlling these materials have been 

altered over the years. To some degree at least, partisanship is not prohibited and is even 

expected. There were, and perhaps still are, varying opinions as to the extent to which 

partisan politics may overlap with these mailing privileges. 

[9] As a member of Parliament, the plaintiff was entitled to these privileges, 

irrespective of whether he was in government or opposition, or his party affiliation. 

Originally, the plaintiff was a member of the Reform Party of Canada, which 

subsequently became the Canadian Alliance. During the relevant time (in 2002), there 

was a leadership race. Stockwell Day, who had been the leader, declared his candidacy. 

From his testimony and the exhibits filed, it is abundantly clear the plaintiff was an ardent 

supporter of Mr. Day. The other candidates were Stephen Harper (ultimately successful), 

Grant Hill and Diane Ablonczy. 

[10] During the leadership campaign and in the early months of 2002, the 

plaintiff sent out three communications under his official Member of Parliament 

letterhead. In the context of this legal action, each is worthy of some detailed 

examination. 

[11] The first item was sent out January 4, 2002. In his testimony, the plaintiff 

characterized this as a report on his travel activities. In fact, the document is the 

plaintiffs endorsement ofMr. Day as leader and an invitation to a public campaign event. 

The plaintiffs travel activities described therein all relate to Mr. Day's leadership 



- 5 -

campaign. The correspondence (with emphasis as in the original) reads as follows: 

Vellacott Endorses Stockwell Day as 

"Tested, Tried and True" 

For Immediate Release January 4, 2002 

Saskatoon- Maurice V ellacott, M.P. for Saskatoon-Wanuskewin will 
travel to Montreal Monday, January 7th to take part in the launch of 
Stockwell Day's Leadership Campaign. 

On Tuesday, January 8th, Stockwell Day gets the momentum rolling 
across the country at a stop in St. Catharines, Ontario where he's 
expected to address a large enthusiastic crowd. 

V e llacott will be back in Saskatoon on Wednesday, January 9th, where 
Stockwell Day will be speaking at a public event at Prairie Harvest 
House, 702 Circle Drive East. Free coffee and dessert will be 
served starting at 6:30 p.m. and the formal program revs up at 
7 p.m. There is no admission cost. 

At that event Vellacott will be re-stating his support for Stockwell Day 
in the leadership campaign. 

V ellacott says, "All my reasons for supporting Stock first time 
around still apply except now I have one major additional reason. 
I have seen his remarkable resilience in the face of adversity. He 
rebounded. He as a leader and we as the Canadian Alliance Party 
had a good fall session in the House of Commons setting the 
agenda in the aftermath of September 11. This man, Stockwell 
Day, is 'tested, tried and true!"' 

[ 12] The plaintiff testified that while this document was a media release, he also 

distributed it as a mailout to perhaps 400 or 500 people from his database. This would 

have included constituents as well as some people outside his riding. This document was 

sent out under the plaintiff's "franking" privilege. 

[13] Another item was sent out bearing the date of January 28, 2002. This was 

a one-page document with printing on both sides. Page one was on the plaintiffs 

parliamentary letterhead and was a letter to the editor of the Saskatoon Star Phoenix 



- 6-

regarding an issue of alleged racism regarding a colleague. Printed in large font on the 

back of that letter was the following (again, emphasis is as in the original): 

Member of Parliament, 

Stockwell Day, 

will be speaking at a public event 

Tuesday, February 121
h 

at Circle Drive Alliance Church, 
Prairie Trail Lounge located at 

Circle Drive South at Preston Avenue 
in Saskatoon. 

This public breakfast begins at 7:15a.m. 

There will be a $5 cost-recovery charge 
for the breakfast. 

[ 14] The plaintiff testified that this letter was originally sent to the newspaper 

but that the event notice was subsequently printed on the reverse of the letter and then 

distributed to the names on his database. The two items were combined because he felt 

it convenient to do so. This item was also sent out using the plaintiffs franking privilege. 

The plaintiff indicated he was away on February 12, 2002, and did not actually attend this 

event. 

[ 15] The third document was undated but would likely have been sent by the 

plaintiffbetween February 23 and 28,2002, as it refers to the results of a poll regarding 

the Alliance leadership race, which poll was released on February 23, 2002. This poll 

placed Mr. Day at the lead of that race. The entire communication is supportive of 

Mr. Day and is, in essence, campaign literature for him. 

[16] All three of these documents were sent out to the names on the plaintiffs 

database as it existed at that time. All of these documents were sent using the franking 

privilege, thus the plaintiff incurred no direct costs for sending out communications 



- 7 -

pertaining to his party's leadership race. Others involved in politics began to take 

exception to the plaintiffs use of these privileges. 

[ 1 7] At some point during these events, the communications attracted the 

attention of reporters at the defendant newspaper, which received contact and complaints 

from other members of the Alliance party. Two news articles were published as a result. 

[ 18] The first article was published Monday, March 4, 2002. The prior day, the 

plaintiff received a call from the defendant Darren Bernhardt ("Bernhardt"), a reporter 

at the defendant newspaper. Bernhardt advised the plaintiff of the potential story, 

indicating there were some expressions of concern about the plaintiffs use of his 

parliamentary privileges for what were, at their core, purely internal party matters. The 

plaintiff said he replied by advising that he had the franking privilege and that here was 

nothing improper in the way he had used it. The plaintiff testified he expected there 

would be an article published but not of the tone and content as that of March 4, 2002. 

The plaintiff indicated Bernhardt had not asked his permission to print the article; had he, 

the plaintiff would have refused. 

[19] Bernhardt's article ofMarch 4, 2002, appeared below the fold on the first 

page of the paper that day, with a continuation on the second page. It is reproduced in its 

entirety, as it forms much of the basis for the plaintiffs defamation claim: 

Harper camp screams foul over maHouts by Vellacott 

Several Saskatchewan Canadian Alliance members have accused 
party MP Maurice Vellacott of violating government privilege by using 
tax dollars to mail letters of support for CA leadership candidate 
Stockwell Day around the province. 

But Vellacott, theCA member for Saskatoon Wanuskewin, says he 
is within his right and chalks up the complaints to sour grapes by 
supporters of Stephen Harper, Day's top rival to become party leader. 

"There's certain kinds of politics, I suppose, played throughout the 



- 8 -

course of a campaign. I think a certain amount of this is what we'd 
expect to happen," said Vellacott. "People feel strongly, at a point in 
time, in respect for a candidate and at the end of the day, whichever 
way this (leadership race) goes, I think people would respect 
democracy and be of the view that our real target is the Liberals, not 
each other." 

Party member Tom Ballantyne, who backs Harper, says party 
politics has nothing to do with it. He says it's a matter of right and 
wrong. 

"It bothers me that he is using the taxpayers' mailing system to do 
this. If an MP wants to back an individual and speak on their behalf, 
OK. But it's crooked to send that kind of mail by franking," he said. 

Franking is a term used for mail sent through the government 
system on an MP' s expense account regarding constituent business and 
stamped with the MP' s name. The letters sent by V ellacott are clearly 
marked as coming from the House of Commons. 

Arnold Murphy, who works in Prince Albert CA MP Brian 
Fitzpatrick's office, has received a handful of complaints about the 
mailings and explained that the MPs must be careful about what is in 
the letters. 

"It can question things, criticize the government and raise various 
issues but it can't be a campaign for someone," he said. 

Fitzpatrick, who is not supporting Day, is trying to stay away from 
the issue, but is aware of it. 

"Let (V ellacott) make a contribution to Day out of his own pocket, 
not ours," said Ballantyne, who has received two letters as has Alice 
Fyfe, who lives in Nipawin. 

"I'm just an ordinary citizen but I'm very perturbed when I see 
things like this. I'm raising the issue because it is my duty to do that as 
a citizen of this country," said Fyfe. "Those people are put in office to 
do a job for us, not to steal from us. These people (Day supporters) are 
trying to with this race on the basis of Christianity, but I see shades of 
Jim and Tammy Faye Bakker here." 

TV evangelist Jim Bakker lost his lucrative ministry and his wife 
after being convicted ofbilking followers out of$158 million. 

IfVellacott's mailouts were aimed at the entire CA membership 
base of 1,700 in the province- and done more than once- the cost 
could be tremendous, said an Alliance member who is working on 
Harper's campaign and didn't want his name used. 

"We're certainly talking thousands of dollars," he said, noting that 
Battlefords-Lloydminster CAMP Gerry Ritz is also behind Day but has 



[20] 

- 9-

been campaigning on his behalf with personal letters sent in his own 
envelopes with his own stamp. 

"Gerry is a gentleman about this stuff," he said. "That's the way 
that it should be done. Maurice is well aware he is wrong but he is able 
to get away with it because most decent people don't want to get 
involved. 

"I was going to leave this until after the election but I can't," he 
said, adding he is aware the issue could taint the party image "but I just 
don't think we should bury this." 

Vellacott said he sent letters to members, non-members and 
businesspeople and was commenting on political issues. One letter, 
obtained by The StarPhoenix, is in response to a Global TV /National 
Post survey released on Feb. 23. The poll showed Stockwell Day's 
support at 34 per cent and Harper's at 22 per cent among Alliance 
voters. 

V ellacott suggests in the letter that the margin of difference is 
greater in Saskatchewan. He praises Day's "impressive record" while 
in the Alberta government and says the "adjustment" to federal politics 
that gave Day some trouble is now past. 

"He is a solution-oriented kind of guy" and "most suited for the 
government side," Vellacott states in the Jetter. "He'll really shine 
when we're on the government side (in the House of Commons) and 
that's eventually where we intend to be." 

In an interview, Vellacott insisted he was "within the House of 
Commons boundaries" in mailing the Jetter. 

"I don't think it's any particular secret that, for months now, I've 
been in support of Stockwell Day," he said. "I do frank mailouts 
throughout the course ofthe year and I have a fairly extensive database. 

"All through the time that I've been an MP, you do stuff on all 
kinds of issues and some of it is obviously more of a partisan nature. 

"It's kind of indicating party policy, promoting the leader, what 
you're doing as an individual MP, an [sic] so on." 

The plaintiff stated he was bothered by this article. He testified that it upset 

not only himself, but his wife and family members. He took exception to the 

characterization of being crooked or wrong. He said that when he read the article, it "felt 

like a swift kick to the guf'. He stated that as a politician, educator and clergyman, his 

integrity was of vital importance to him, both personally and in terms of his career. 



- 10-

[21] A second article appeared in the Star Phoenix on Tuesday, May 5, 2002. 

This one was by James Parker ("Parker"), at that time a reporter employed by the 

newspaper. This article appeared at page A4, and reads as follows: 

Sask. MPs join attack on Vellacott maHouts 

OEx-parliamentary worker says all parties routinely violate mailing 
privileges. 

Canadian Alliance MP Maurice Vellacott is inviting a backlash 
from voters by abusing his communications privileges while 
campaigning for Alliance leadership candidate Stockwell Day, say 
other Saskatchewan MPs. 

"As parliamentarians, we have to be very judicious about how we 
use this," New Democrat Dick Proctor said Monday. 

"This is a great privilege awarded to elected members, to be in 
touch with your constituents and in some cases people who aren't your 
constituents. If we aren't careful how we use it, there will demands for 
restrictions on how we use it. 

"What Maurice has done doesn't pass the smell test." 

New Democrat Lome Nystrom and former Alliance MP Jim 
Pankiw, now a member of a parliamentary coalition headed by 
Progressive Conservative Leader Joe Clark, said Vellacott seems 
to have broken the spirit of the regulations governing MP 
communications. 

Supporters of Alliance leadership hopeful Stephen Harper have 
complained about Vellacott's mailouts, some of which have been 
distributed to voters throughout the province. 

Recently, the MP for Wanuskewin sent out a letter detailing his 
response to a Global TV /National Post survey released Feb. 23 which 
showed Day was leading the leadership race with 34 per cent support 
among Alliance members. 

The mail out, printed with House of Commons letterhead, praised 
Day's abilities and endorsed the expulsion ofMPs from the Alliance 
caucus who "treacherously backstabbed the leader and tried to hijack 
the party and steal it from the members." 

On at least two occasions, Vellacott has used his parliamentary 
expense account to print letters inviting people to hear Day speak. 

Vellacott did not return phone calls Monday. On Sunday, he told 



- 11 -

The StarPhoenix the letter on the poll was "within the House of 
Commons boundaries." 

He said he has sent letters on "political issues" to party members, 
non-members and business people. 

Eric Duhaime, a spokesperson for Day, said Harper supporters such 
as Alberta MP Bob Mills have also used their communications 
allowance to campaign for their candidate. 

"That's another issue," Duhaime said when asked if he thought it 
was appropriate. 

MPs are allowed to send out four newsletters a year to all their 
constituents. They can also send an unlimited number of mailouts 
to the number of households equivalent to 10 per cent of their 
constituency population. The so-called "1 0 per centers" can be mailed 
anywhere in Canada. 

The House of Commons' board of internal economy is responsible 
for enforcing rules governing the use of communications expenses. The 
two main rules are that MPs should not use their mail outs to fund-raise 
for their party or sell party memberships, said a government official, 
who stressed the letters should deal with parliamentary business. 

The Alliance leadership race is a one-member, one-vote affair. Day 
and the other candidates are selling memberships at their public events. 

"It's a fuzzy, foggy line," said Nystrom, who represents Regina 
Qu'Appelle. 

"He's not asking them to buy a membership," he said. 

"But he's inviting them to a meeting where they will be asked to 
buy a membership." 

Nystrom said it's clear the mailouts discuss the internal business 
of the Alliance, not a broader public policy question such as bank 
mergers. 

Richard Truscott, provincial director of the Canadian Taxpayers 
Federation, said MPs of all parties routinely abuse their communication 
privileges. 

"When I worked on Parliament Hill (from 1993 to 1997), every MP 
was sending either householders or 10 per centers into neighbouring 
constituencies on various issues often coloured with partisan rhetoric," 
Truscott said. 

"The bottom line is they shouldn't be using this for partisan 
purposes." 



- 12-

[22] In his testimony, the plaintiff was adamant that he did not violate the rules 

as they existed in 2002. He stated the rules contemplated partisan communications. He 

indicated he felt that as the leadership race in question would determine the leader of the 

Opposition who would, in turn, influence the Opposition's position on matters in the 

House, therefore this was a matter of broader concern than just for Alliance members. 

The plaintiff clearly did not, and does not, believe his conduct to be an abuse of his 

parliamentary privileges as they then existed. The plaintiff disavowed any knowledge 

whatsoever of any practical "smell test" or of the concept of violating the spirit, if not the 

letter, ofthese rules. He felt the second article was also unfair and defamatory. 

[23] After these articles were published, the plaintiff wrote to the Board of 

Internal Economy on Aprilll, 2002, to see ifhe was offside. In his examination-in-chief, 

a letter of reply was tendered from the Board dated April30, 2002. That very short letter 

indicated he did not violate the rules. However, it was not until cross-examination that 

the Court learned of a second letter received by the plaintiff, from the same author, dated 

May 2, 2002. The chair of the Board of Internal Economy, Speaker of the House Peter 

Milliken, advised the plaintiff as follows: 

On April 11, 2002, you wrote to the Board requesting an opinion 
of the By-laws governing the use of franking and postal privileges. 

As I wrote you previously, the Board considered your request 
at [sic] and agreed that you had not violated the By-laws as written. 
However, the Board was of the opinion that the printed matter you 
submitted was close to the edge of what may be acceptable, although 
as stated, the Board agreed that you had not infringed the By-laws as 
they presently exist. 

The questions raised in your letter provoked interesting discussion 
as to the whole issue of parliamentary functions and partisan activity 
and were of sufficient interest that a sub-committee of the Board has 
been established to study the By-laws relating to this matter in the 
hopes of providing greater clarity to all Members of Parliament. 

On behalf of the Board, I want to thank you for bringing this matter 
to our attention. 



- 13 -

[Emphasis in original] 

[24] In fact, evidence tendered during this trial disclosed that these rules have 

now been changed and, presently, it is highly doubtful that Mr. Vellacott could issue the 

same type of communications and engage his franking privileges. 

[25] The plaintiff noted that in 2004 his plurality in the election had dipped 

slightly. On cross-examination, it was demonstrated that in each successive election the 

plaintiffs percentage of the votes cast actually increased: 

• 2004 - 46.64 percent; 

• 2006-49.38 percent; 

• 2008- 56.50 percent; and 

• 2011- 58.40 percent. 

[26] The plaintiff remained steadfast in his view that there was "no cost" to 

anyone (including taxpayers) in sending out these franked envelopes, as opposed to "no 

cost to him". 

[27] Four witnesses testified for the defence, one expert and three from the 

newspaper. Darren Bernhardt testified. He obtained his B.A. in 1995, and his B.A. 

(Journalism) in 1997. He worked as a Saskatoon Star Phoenix reporter from 1997 to 2008. 

Politics was not his "regular beat" in 2002, but he was on duty the first weekend in March 

and was assigned this story by one of the editors, a typical occurrence. 

[28] Bernhardt was the author of the March 4, 2002, article. When asked what 

the actual "story" or focus was in the article, he stated it concerned internal strife within 

the Canadian Alliance party due to the merger and leadership race. Additionally, the 



- 14-

focus ofthe story was not whether the plaintiff had broken the law or any rules of the 

House of Commons. It was a "reactionary story", given the strong feelings expressed by 

some members of the Alliance to what the plaintiff had done. There had been a complaint 

or comment from one person to the newspaper, which is what drew attention to the issue. 

This was not a story initiated by the Star Phoenix or Bernhardt. 

[29] Bernhardt conducted several interviews for the story, all via telephone. As 

others were criticizing the plaintiff, Bernhardt called him out of what he termed "a sense 

of fairness" and "balance to the story". He could not specifically recall the discussion but 

believed he would have followed his standard practice of outlining the tenor of the story 

and reading quotes from other people to the plaintiff and seeking the plaintiffs reaction 

to same. He confirmed all quotes in his article were accurate. All interviews were done 

on Sunday, March 3, 2002. Although he could not now locate same, he took notes during 

the interviews and used them to prepare his article for publication. 

[30] Bernhardt testified, as did the other two Star Phoenix witnesses, that he was 

not aware of any corporate agenda to "get" the plaintiff nor did he harbour any such 

personal agenda. There was no benefit in this for him or for the newspaper. He wrote the 

story because it was assigned to him and because, as it developed, it was clear there was 

significant conflict within the party, which was "news". 

[3 1] On cross-examination, Bernhardt said there was nothing unusual about the 

story assignment. This was a story about a federal political party, and the plaintiff was a 

high-profile figure within Saskatoon and area. It was not a story aboutthe rules regarding 

franking, so he did no research in that regard. 

[32] He was questioned about the quote from Ms. Fyfe regarding the Bakkers 

and his explanatory paragraph. Bernhardt confirmed the Fyfe quote was accurate and 



- 15-

indicated his view was this demonstrated how heated matters were getting within the 

party. While there was no direct connection between the Bakkers and the plaintiff, 

Bernhardt pointed out it is not his opinion that was the focus of the article. The following 

paragraph in the story was inserted by way of explanation and information. He again 

indicated the plaintiff would have had an opportunity to respond to all these direct quotes. 

While there was no urgency to get the story out, he felt it was completed and tendered it 

to the editorial desk for publication. He also confinned that someone other than the 

reporter writes the headlines and chooses the photos. 

[33] James Parker also testified. He was with the StarPhoenix from 1988 to 

2003. He had obtained his B.A. in Management and Economics from Guelph University 

in 1984, and his journalism/communications degree from University of Regina in 1988. 

Parker was the author of the March 5, 2002, news story. His beat was politics, so this was 

squarely within his mandate at the newspaper. 

[34] Parker saw the focus ofhis follow-up story as being different. His view was 

that issues existed as to whether the plaintiffs use of his franking privileges was 

appropriate, especially in the context of a leadership race. There had already been articles 

concerning franking. He felt this was newsworthy and in the public interest to report. He, 

therefore, spoke with several MPs and other party officials about the plaintiffs use of the 

privilege, obtaining several opinions. Parker also telephoned the plaintiff at his office but 

was unable to reach him. He said he wanted to be fair and give the plaintiff an 

opportunity to comment. 

[35] As his focus was different and centred on the appropriateness of the 

plaintiffs use ofhis privilege, Parker did contact the Board oflnternal Inquiry in Ottawa 

to obtain information about the rules. He also noted that he specifically contacted a Day 

supporter to elicit reaction. Nothing in the story reflected his personal opinion. 



- 16-

[36] Like Bernhardt, Parker swore he had no personal vendetta against the 

plaintiff nor was he aware of any Star Phoenix policy to attempt to "smear" the plaintiff. 

He was just reporting news. 

[3 7] On cross-examination, plaintiffs counsel went through Parker's testimony, 

and Parker confirmed matters to which he had already testified. It was suggested to him 

that Parker's conversation with MP Lome Nystrom contained an invitation to the latter 

to raise the matter in the House of Commons; this was denied by Parker. He pointed out 

that by the time he spoke with Nystrom, he already knew the matter was governed by the 

Board of Internal Economy and was not a House matter, so there would have been no 

reason for him to suggest anything of the sort to Mr. Nystrom. The plaintiff did not call 

Mr. Nystrom as part of his case. 

[38] Steven Gibb testified for the defendants. He was with the Star Phoenix for 

3 5 years, from 197 5 to 2010, and ended his tenure as editor-in-chief for the last 17 years. 

He was responsible for the overall news operation. He described how news stories went 

from concept to completion, citing a variety of sources for the genesis of any particular 

story. He confirmed that it was quite common for related stories to have two or more 

reporters. He confirmed neither the newspaper nor he personally had any vendetta with 

the plaintiff nor was there any policy to pursue or persecute any individual. He 

corroborated the testimony of the two reporters. 

[3 9] Finally for the defendants was Patricia Bell, who, by consent, was qualified 

as an expert witness and allowed to provide her opinion testimony on best practices for 

journalists and news reporting agencies, and what constitutes "news" in the news 

reporting industry. Ms. Bell teaches journalism at the University of Regina and has since 

1999. She taught at Carleton University as well. She has taught and still lectures in the 

area of rights and ethical responsibilities of journalists. She obtained her Bachelor of Arts 



- 17-

in Journalism in 1963 from the University of Western Ontario. She has significant 

experience in the industry, much of it with the Globe & Mail and Ottawa Citizen 

newspapers. She has reported on education, health and international affairs. She has 

reported from India. She covered controversial and emotionally-charged stories such as 

abortion protests on Parliament Hill. 

[ 40] Ms. Bell testified that while there are many definitions of "news", news 

includes three concepts: 

(a) News should be timely. It should generally relate to something that 

is happening now, or has recently discovered to have occurred in the 

past. The concept of timeliness has changed and is faster now than 

it used to be in the industry, given the 24-hour news cycle. 

(b) News should be important. In her words, "it should matter". A 

reporter or editor must ask "why is this story important?" The story 

should touch people. 

(c) News should be interesting. It should be more than a flat factual 

recitation. It should relate something out of the ordinary. Often, a 

reporter must write with a particular reader or audience in mind. 

[41] With respect to the two articles in issue in this action, Ms. Bell defined 

them as news. A reader would likely think them news, in her professional opinion. They 

were timely. The leadership race in a federal party that was appearing to gain in support 

and momentum was important. The fact there was strife within the party within the 

context of its leadership race was important and newsworthy. The fact that elected MPs 

and taxpayers' funds were at issue made the story important and newsworthy as well as 

interesting to a large number of people. Both stories, with their different emphases, were 



- 18-

news and were worth printing in her view. 

[42] Ms. Bell also testified as to best practices in gathering and writing news 

stories. She analyzed both Bernhardt's and Parker's articles. In general, reporters and 

editors follow best practices when they ensure their news articles: 

(a) contain information about something that 1s happening now, 

something that until now has not been known or reported; 

(b) are of interest to readers of this particular newspaper. As a rule, 

local stories should be given precedence; 

(c) always, except under very rare circumstances, have more than one 

source so that the story does not rely upon a single perspective. 

These sources should be identified and have a legitimate place in 

the news story; 

(d) are verified, balanced and complete as possible given restraints of 

deadlines; 

(e) are presented in a clear, unbiased manner with sufficient facts, 

details and explanations to allow readers to draw their own 

conclusions; 

(f) are written in a tone appropriate to the subject-matter; 

(g) include, within the original story, the response of any person who 

is the subject of accusations or criticisms, either express or implied. 

Where there are accusations or implied criticisms of any person or 

institution, there must always be a rigorous attempt to obtain a 



- 19-

response before publication, and the response should be included in 

the original story. 

[ 43] Ms. Bell then applied these criteria to the two news stories in issue. In each 

case, her opinion was that the StarPhoenix reporters and editors complied with best 

journalistic practices. The following summarizes her views: 

(a) These stories were "news". The events were in the midst of the 

leadership race. She felt it important to note that the "news peg" for 

the stories was not whether the plaintiff misused his franking 

privilege; rather, it was that some members of the Alliance were 

voicing objections to the use of franking privileges to support one 

internal candidate over another. She noted this could have remained 

a purely internal issue but for a member drawing it to the attention 

of the newspaper. With the second story the "news peg" was 

widened to more generally raise the appropriateness of this use of 

communication privileges, and other Saskatchewan MPs and 

taxpayers were brought into the debate. 

(b) Both stories were of interest to Star Phoenix readers. Many would 

have received the letters in question; others are members of the 

party, on either side of the leadership race; non-members were 

taxpayers and interested in the use of this allowance; the plaintiff 

was a high-profile local MP. The first story raised the manner in 

which such allowances were used for internal party purposes. The 

second story picks up on readers' curiosity as to how they are used 

and whether this is appropriate. The second article is very much a 

broadening of the first in her view. 



-20-

(c) Multiple sources were used in each story to an appropriate degree. 

In all but one case, the individuals were identified. One was 

deliberately anonymous in the first story, which Ms. Bell says could 

only have occurred with editorial approval. However, that person 

was identified as a Harper supporter, thus a reader could analyse 

his/her remarks in that context, rather than taking same as an 

objective opinion on the issue of permissible uses of franking. The 

second story used multiple and diverse sources appropriately; there 

is a reason for each person quoted to be in the article. 

(d) The stories were balanced. The stories reflect the reporters' efforts 

to contact a variety of sources. The first article shows that there 

is, geographically, widespread concern about this amongst 

Saskatchewan's Harper supporters. The second story reflects 

Parker's efforts to reach as many people as possible, from different 

parties and even an official from the Board of Internal Economy. 

(e) Both stories are clear and unbiased, with conclusions to be drawn 

left to the reader. While there was criticism contained in the first 

story, it was balanced for readers. Significant space is given to the 

plaintiffs explanation (9 of23 paragraphs, about 35 percnet). It is 

criticism from the interviewees, rather than the newspaper, which 

is presented. The reporter used one paragraph to explain "franking" 

and another to explain the Fyfe reference to the Bakkers. Ms. Bell 

saw neither of these as problematic, as they were factual. The 

Parker article also cited numerous sources but included more 

explanation detailing some of the rules regarding use of such 



- 21 -

privileges. He directly quoted from a mailout sent by the plaintiff. 

(f) The tone of the stories was even and reflected the content and issues 

appropriately. It is clear opinions expressed are from third parties, 

not the reporters. When quoting others, the writers use the neutral 

word "said" rather than any language implying overly excited 

speakers. The language used allows readers to judge matters for 

themselves. In the first story, the accusations from other Alliance 

members are outlined, then the plaintiff's response is presented 

immediately after, which is appropriate and balanced. The structure 

shows these opinions are held by others and leaves it to the reader 

to judge who, if anyone, is correct. While some comments in both 

stories are strongly critical, both articles retained the proper overall 

tone to allow readers to reach their own conclusions. Even 

Ms. Fyfe's comment, which is somewhat extreme, said more about 

her and her views than about the plaintiff in Ms. Bell's view. 

(g) The plaintiff's response was sought for both stories. In the first, it 

was obtained and given prominence. Efforts were made by Parker 

to contact the plaintiff, unsuccessfully. It was appropriate that 

readers be informed of such efforts and that the comments from the 

first article be reiterated. This ensured readers who had not seen the 

first story would know what the plaintiff's response to same had 

been and would serve as a reminder to those that had read the first 

story that this was what he had said. A fresh reply is better but, 

when not available, referring back one day is a valid, acceptable and 

common practice. 



-22-

[ 44] Ms. Bell noted that news judgment is "a combination of careful 

observation, listening skills and critical thinking in order to bring clear, complete reports 

to readers". As a politician, the plaintiff could expect to be more "newsworthy" than other 

individuals. How he spends taxpayers' money becomes a matter of public interest, and 

when controversy arises over this spending, there is an obligation for the newspaper to 

investigate and report. With this dispute between the Day and Harper camps happening 

in the midst of the Alliance leadership race, this story could not be ignored by any of the 

defendants in her view. 

[ 45] Her conclusion was that all of this was properly done and that the 

defendants used best practices and maintained journalistic standards regarding both 

articles. 

Issues 

[ 46] The issues are: 

1. Are the words complained of defamatory? 

2. Does the defence of responsible journalism avail the defendants? 

3. Does the defence of qualified privilege avail the defendants? 

4. Does the defence of fair comment avail the defendants? 

5. Does the defence of consent avail the defendants? 

6. If liability is found, what is the appropriate quantum of damages? 

7. What is the appropriate disposition of costs? 



-23-

Analysis 

1. Are the words complained of defamatory? 

• Background 

[ 4 7] "Defamation" is a legal tenn, a term of art. While one might believe certain 

words to be defamatory, they are not so unless the legal test for such categorization has 

been met. Rhetoric, harsh words, unflattering, and even insulting, language - all may 

result in damaged feelings, but not all are necessarily defamatory, such that an analysis 

of liability and applicable defences is engaged. 

[ 48] Public figures, such as politicians, bear many burdens. One is that they are 

subject to criticism, castigation and insults, some even made in bad taste or replete with 

vulgarity. Still, the law has long held that not all such statements are defamatory, 

particularly with respect to those holding public office. A public official can expect that 

his or her public conduct will be subject to searching criticism. But the legal test must still 

be applied to detennine whether a publication is "searching criticism" or defamation: 

Vander Zalm v. Times Publishers, a Division ofFP. Publications (Western) Ltd. (1980), 

109 D.L.R. (3d) 531, [1980] 4 W.W.R. 259 (B.C.C.A.);Lundv. Black Press Group Ltd., 

2009 BCSC 937, [2009] B.C.J. No. 1374 (QL). 

[ 49] The determination ofthis test is important as a threshold issue. The plaintiff 

has the onus of showing defamatory language has been used. If so, then the onus shifts 

to the defendants to assert defences which would justify the use of that language. In 

Grantv. Torstar Corp., 2009 SCC 61, [2009] 3 S.C.R. 640, ChiefJusticeMcLachlinheld 

at paragraphs 28 and 29: 

28 A plaintiff in a defamation action is required to prove three 
things to obtain judgment and an award of damages: (1) that the 



- 24-

impugned words were defamatory, in the sense that they would tend to 
lower the plaintiffs reputation in the eyes of a reasonable person; (2) 
that the words in fact referred to the plaintiff; and (3) that the words 
were published, meaning that they were communicated to at least one 
person other than the plaintiff. If these elements are established on a 
balance of probabilities, falsity and damage are presumed, though this 
rule has been subject to strong criticism .... The plaintiff is not required 
to show that the defendant intended to do harm, or even that the 
defendant was careless. The tort is thus one of strict liability. 

29 If the plaintiff proves the required elements, the onus then shifts 
to the defendant to advance a defence in order to escape liability. 

[50] There is no argument from these defendants about the last two elements. 

Clearly the words in both articles referred to Mr. Vellacott, and the words were published 

in the Saskatoon StarPhoenix. The defendants do take issue with the first element. 

• Positions of the parties 

[51] The plaintiff argues that several passages in both articles (discussed below) 

amount to defamation. Although not particularized in the pleadings, plaintiffs counsel 

itemized his concerns during final argument. The plaintiff relies on the literal meaning 

of the words contained in some of the passages and on an inferential meaning flowing 

from that ordinary meaning. Innuendo is not relied on. The plaintiff submits that these 

individual comments must be read in conjunction with, and in the context of, a broader 

impression left by these two news articles. He states they were calculated to capture the 

public's attention through the use of headlines, photographs and content. 

[52] The defendants argue the test is not so simple and that an objective 

"reasonable person" overlay is superimposed on the classic three-prong test. With respect 

to the articles themselves, the defendants' approach is twofold. 

[53] First, they argue that the articles do not contain any false statements of 

defamatory fact. Rather, they quote various persons who opine as to whether the 



-25-

plaintiffs use of his franking privilege for these purposes was proper. The articles offer 

no editorial opinion on this point. The plaintiff overstates what might be inferred from 

the articles as such words are normal rhetoric during a political leadership campaign. 

[54] Second, the plaintiff argues the articles did not have the effect of lowering 

readers' opinion of the plaintiff. As a politician, the plaintiff will frequently be subject 

to public scrutiny and criticism, which does not amount to defamation. It is argued the 

public should be taken to be aware that one's political opponents may use harsh and 

accusatory language. 

• The law 

[55] The basic test set out above, as repeated in Grant v. Torstar Corp., remains 

the law in Canada. The standard for whether particular words are defamatory has also 

been judicially considered and adds complexity to the analysis. 

[56] In Color Your World Corp. v. Canadian Broadcasting Corp. (1998), 156 

D.L.R. (4th) 27, 38 O.R. (3d) 97 (Ont. C.A.), the Ontario Court of Appeal stated at 

paragraphs 14 and 15: 

14 

A defamatory statement is one which has a tendency to injure the 
reputation of the person to whom it refers; which tends, that is to say, to 
lower him [or her] in the estimation of right-thinking members of 
society generally and in particular to cause him [or her] to be regarded 
with feelings ofhatred, contempt, ridicule, fear, dislike, or disesteem. 
The statement is judged by the standard of an ordinary, right-thinking 
member of society. Hence the test is an objective one ... 

[cites omitted] 

15 The standard of what constitutes a reasonable or ordinary 
member of the public is difficult to articulate. It should not be so low 
as to stifle free expression unduly, nor so high as to imperil the ability 
to protect the integrity of a person's reputation. The impressions about 
the content of any broadcast - or written statement - should be 



-26-

assessed from the perspective of someone reasonable, that is, a person 
who is reasonably thoughtful and informed, rather than someone with 
an overly fragile sensibility. A degree of common sense must be 
attributed to viewers. 

[57] Further, the Court indicated that a court is to resist or avoid placing the 

worst possible meaning on the words used and, instead, is to use the meaning that 

reasonable and right-thinking people would use. 

[58] Lund v. Black Press Group Ltd., supra, provides some insight into the test 

per Bracken J. at paragraph 114: 

114 The law of defamation requires that it is not sufficient that the 
publications complained of contained derogatory words or expressions. 
The finding of a derogatory imputation is not an end of the matter; it 
must have been such as to adversely affect the reputation of the 
plaintiff. [cite omitted] 

[59] The impugned passages of the articles, taken in their context, must be 

measured to determine whether they meet the above test. 

• The allegedly defamatory words 

[ 60] In the first news story, the plaintiff summarized his position on the specific 

impugned passages as follows: 

(a) Party member Tom Ballantyne, who backs Harper, says 
party politics has nothing to do with it. He says it's a matter of 
right and wrong. 

"It bothers me that he is using the taxpayers' mailing 
system to do this. If an MP wants to back an individual and 
speak on their behalf, OK. But it's crooked to send that kind of 
mail by franking," he said. 

The plaintiff relied upon the plain and literal meaning of these 



- 27-

words. The plaintiff termed this language "volatile". In particular, 

the use of the word "crooked" to describe the plaintiffs conduct 

was said to be defamatory. 

(b) "Let (Vellacott) make a contribution to Day out of his own 
pocket, not ours," said Ballantyne. 

The plaintiff relied on the inferential meaning of these words. He 

said the passage implies some diversion of funds by the plaintiff 

that is inappropriate or, when read with the preceding passage, that 

the plaintiffs conduct was "crooked". 

(c) "I'm just an ordinary citizen but I'm very perturbed when 
I see things like this. I'm raising the issue because it is my duty 
to do that as a citizen of this country," said Fyfe. "Those 
people are put in office to do a job for us, not to steal from us. 
These people (Day supporters) are trying to win this race on 
the basis of Christianity, but I see shades of Jim and Tammy 
Faye Bakker here." 

There are two aspects to the plaintiffs complaint here. First, 

reading the plain language, an ordinary reader would understand 

that it was being said that the plaintiff was stealing from the people 

of Canada. Further, it leaves the impression of an individual being 

grudgingly drawn into the battle out of a sense of civic duty so as to 

deal with issues of fraud or diversion of funds. 

(d) TV evangelist Jim Bakker lost his lucrative ministry and 
his wife after being convicted of bilking followers out of 
$158 million. 

The plaintiff complained that of all the things Bernhardt could have 



- 28-

expanded upon by way of explanation or background, the Fyfe 

comment was the least worthy. It was sensationalism. While not 

directly accusing the plaintiff of theft, this comment provokes an 

ordinary reader to draw that inference, the plaintiff says. 

(e) If Vellacott's mailouts were aimed at the entire CA 
membership base of 1, 700 in the province - and done more 
than once - the cost could be tremendous, said an Alliance 
member who is working on Harper's campaign and didn'twant 
his name used. 

The plaintifflinks this comment to the last and argues it creates an 

inferential defamation against him. The plaintiff says this comment 

creates a context of misuse of funds within which the other 

impugned passages would be read. 

(f) "We're certainly talking thousands of dollars," he said, 
noting that Battlefords-Lioydminster CA MP Gerry Ritz is 
also behind Day but has been campaigning on his behalf with 
personal letters sent in his own envelopes with his own stamp. 

The plaintiff contends that this creates an inference which an 

ordinary reader would draw, that is, that the plaintiffs expenditure 

of funds was somehow wrongful. It refers to the fact that a 

significant amount of public money would have been spent. The 

subsequent reference to Gerry Ritz's mode of spending being 

"proper" connotes that the plaintiffs was somehow improper. 

(g) "Gerry is a gentleman about this stuff," he said. "That's 
the way that it should be done. Maurice is well aware he is 
wrong but he is able to get away with it because most decent 
people don't want to get involved. 

"I was going to leave this until after the election but 



-29-

I can't," he said, adding he is aware the issue could taint the 
party image "but I just don't think we should bury this." 

During testimony the plaintiff explained his understanding that Mr. 

Ritz was operating in a different capacity and therefore under a 

different set of rules. This, the plaintiff says, is innuendo. The 

comments give the impression that the speaker is a courageous 

individual being grudgingly dragged into a conflict he would rather 

not take part in, but doing so out of a compelling sense of moral 

duty to express outrage at this conduct. Further, the use of the 

plaintiffs first name suggests the speaker is "in the know". 

[ 61] The second article, by James Parker, was admitted to be more balanced but 

was still a continuation of the defamation when a literal reading of four passages is 

considered: 

(a) Canadian Alliance MP Maurice Vellacott is inviting a 
backlash from voters by abusing his communications 
privileges while campaigning for Alliance leadership candidate 
Stockwell Day, say other Saskatchewan MPs. 

While not attributed, the statement purports to emanate from other 

member(s) of Parliament. As well, the use of the word "abusing", 

while not as strong as "crooked" or "wrong", still connotes 

improper conduct on the part of the plaintiff. It reinforces the bad 

impression already made by the previous article. 

(b) Dick Proctor's quote: "What Maurice has done doesn't pass the 

smell test." 



- 30-

Plaintiffs counsel stated, "This creates a visualization of something 

quite odorous, something quite improper, something foul." 

(c) New Democrat Lome Nystrom and former Alliance MP 
Jim Pankiw, now a member of a parliamentary coalition 
headed by Progressive Conservative Leader Joe Clark, said 
Vellacott seems to have broken the spirit of the regulations 
governing MP communications. 

The plaintiff admitted this is the most moderate of the comments, 

although still inaccurate. 

(d) Richard Truscott's quote: "The bottom line is they shouldn't be 

using this for partisan purposes." 

Again, this is not accurate and demonstrates a lack of understanding 

of the rules then in force, according to the plaintiff. It states as a 

matter of fact what is really a matter of the speaker's opinion. 

[62] The plaintiff emphasized that the articles must be read together to discern 

that a broader impression is being left with readers. Newspapers know this, says the 

plaintiff, and the articles must be looked at as a whole in that they target the plaintiff in 

a way that is far from complimentary. The fact that his photograph was published shows 

he was a particular target of the newspaper. 

[63] Plaintiffs counsel further submitted that a newspaper has an obligation to 

know the makeup of its readership, in terms of intelligence, understanding and capacity, 

and publish its articles accordingly. No authority was cited to support this proposition. 

• Analysis of the words complained of 

[64] First, it must be noted that both articles were "news" within the definition 



- 31 -

presented by the expert witness and as discussed in the case law. I have no doubt as to the 

defendants' motives for publishing on these matters. Overall, both stories were fair, 

accurate and balanced. I find that in the first article, that written by Bernhardt, there are 

only two passages that could be defamatory. The rest, while strong and even harsh 

criticism, all fall within legitimate criticism of the plaintiffs actions in the political arena 

during a period of controversy within his party. See Lund, supra, paragraphs 118 and 123. 

[65] The passages quoting Mr. Ballantyne and Ms. Fyfe are troublesome. 

Ballantyne uses the word "crooked"; Fyfe's comment suggests the plaintiffis an MP who 

is stealing from the people. These two passages are, in my view, defamatory. The 

ordinary, reasonably infonned person reading same would tend to think less of 

Mr. Vellacott. Had Ballantyne's comment been limited to suggesting the plaintiff was 

"wrong", it would not have crossed the line. The comments, as made, suggest criminality 

on the plaintiffs part. 

[66] The defendants contend that cases such as Lund should still apply. With 

respect, there is a distinction that is clear from the language used in Lund itself. In that 

case a public official was criticized over his role in a zoning dispute. Statements were 

made, inter alia, alleging that plaintiff was acting in his own interest rather than the 

public's, that he was trying to consolidate his personal power, that he was a dictator, that 

he had not been totally honest and forthright during an election campaign, and that he was 

rigging the voting procedure regarding zoning decisions. Those statements were found 

not to be defamatory. It is acceptable to bring criticism of the conduct of public officials. 

[ 67] However, in Lund it was clear from the evidence that none ofthe impugned 

statements suggested that plaintiff acted out of monetary interest or was guilty of any 

moral fault (Lund, paragraph 120). The same is not true here. The statements that 

Mr. Vellacott's conduct was "crooked" and that he was "stealing" from the public both 



- 32-

convey a moral blameworthiness of a personal nature going well beyond legitimate public 

expression of differences of opinion with an elected official. Those statements allege 

squarely that the plaintiff was guilty of moral fault by means of dishonest or criminal 

behaviour. Reasonably informed readers could conclude from these statements that the 

plaintiff had done something wrong, something bad and even something illegal. 

[68] Also of assistance is Wells v. Puddister, 2007 NLCA 25, 265 Nfld. & 

P.E.I.R. 174. There, a commercial development in a city was in issue. The mayor went 

on a radio show and referred to the developers and some councillors as being not genuine 

and not sincere, as well as saying they were "crooked", a "bunch of crooks", a "bunch of 

shysters" and a "bunch of crooks playing games". The trial finding that these words were 

defamatory was upheld on appeal. The Court noted at paragraphs 14 to 19 a distinction 

between the other critical words and the use of words such as "crook". The facts and 

findings in Wells v. Puddister are of assistance in the instant analysis. 

[69] Thus I find the following statements contained in the first StarPhoenix 

article to be defamatory: 

(a) Party member Tom Ballantyne, who backs Harper, says 
party politics has nothing to do with it. He says it's a matter of 
right and wrong. 

"It bothers me that he is using the taxpayers' mailing 
system to do this. If an MP wants to back an individual and 
speak on their behalf, OK. But it's crooked to send that kind of 
mail by franking," he said. 

(b) "I'm just an ordinary citizen but I'm very perturbed when 
I see things like this. I'm raising the issue because it is my duty 
to do that as a citizen of this country," said Fyfe. "Those 
people are put in office to do a job for us, not to steal from 
us .... " 



- 33-

[70] I do not find the comments about the Bakkers, nor the explanatory 

paragraph, to be defamatory. While the plaintiff may have been particularly sensitive to 

the same given his personal background, a right-thinking, reasonably informed person 

would not be troubled by such statements. They are hyperbole. They are so outrageous, 

and the comparison so ludicrous, as to be unbelievable. They would not have lowered a 

right-thinking person's opinion of Mr. Vellacott. Aside from the two passages set out 

above, the rest of Mr. Bernhardt's article is fair, balanced and certainly newsworthy. 

[71] With respect to the second article authored by Mr. Parker, I do not find any 

of the four impugned statements therein to constitute defamation, even taking them in the 

context of that article or both articles. That article is factual. It is properly researched. It 

is fair and balanced. It is newsworthy. That being the case, the action must be dismissed 

against Mr. Parker outright. 

[72] In neither case do I find that the article was motivated by anything other 

than a desire to print news. There is absolutely no evidence of any hidden agenda on the 

part of any of the defendants nor of any desire to besmirch Mr. Vellacott' s name for any 

reason. The plaintiff tendered no proof of malice. 

[73] This being the finding, I must go on to consider whether the defendants 

raise defences to the claim. I will include the Parker article in this analysis in the event 

I am in error as to the finding of no defamation in that story. 

2. Does the defence ofresponsiblejournalism avail the defendants? 

[74] This was the primary defence raised by the defendants. Since it was 

articulated by the Supreme Court of Canada in a pair of 2009 decisions, it has, to some 

extent, supplanted the defence of qualified privilege, although the two remain distinct and 

viable as independent defences. 



- 34-

[75] In the companion cases of Grant v. Torstar Corp., supra, and Quan v. 

Cusson, 2009 SCC 62, [2009] 3 S.C.R. 712, the new defence of "responsible 

communication on matters of public interest" was created. This defence has two 

components. Initially, the burden is on the defendants to show that the publication was 

on a matter falling within the public interest. If so, the defendants must demonstrate that 

the publication was "responsible" in the sense that the author and/or publisher made 

diligent attempts to verify the allegations made within the context of the existing 

circumstances of the story. 

• Public interest 

[76] The Supreme Court essentially adopted the meaning of "public interest" 

ascribed to it in Raymond E. Brown, The Law of Defamation in Canada, 2nd ed. 

(Toronto: Carswell, 1994). To be of public interest, the matter must be one which invites 

public attention or about which the public is substantially concerned because it affects the 

welfare of citizens or has attracted substantial public notoriety or controversy. The profile 

of the subject of the story may drive it to being a matter of public interest. Readers and 

viewers are naturally attracted to, and interested in, what is happening with public figures, 

but that alone is not sufficient, and the test is not limited to well-known persons. Matters 

of curiosity or prurience do not suffice. The public, or some portion thereof, must have 

a genuine and legitimate interest or stake in wanting to have information about the subject 

matter of the allegedly defamatory publication. There is no exhaustive list of such 

matters; each case turns on its facts. Courts have taken a fairly liberal view of what is 

included as the public has a legitimate interest in finding out about many things. It is not 

confined to political or governmental matters. Care must be taken not to define public 

interest too broadly or narrowly. See Grant, supra, paragraphs 102 to 107. 

[77] Here, I find the two news articles engaged the public interest, albeit in 



- 35-

different ways. Taken in its temporal context (2002), the Canadian Alliance was a new, 

dynamic and growing national political party. There was wide interest in it, and that 

interest could not have been limited to supporters of the party. The fact that there was a 

leadership race, in and of itself, would engage the public interest on a national level. Add 

to that controversy and disputes, with disagreements as to the use of a publicly-funded 

communication allowance, and the matter was one which clearly would have engaged 

the interest of any reasonably well-informed member of the public. As stated at 

paragraph 106 of Grant, supra, while public interest includes governmental and political 

matters, it is broader: "The public has a genuine stake in knowing about many matters, 

ranging from science and the arts to the environment, religion, and morality." Further, it 

is difficult for the plaintiff to argue against a public interest in this matter, given his own 

sworn testimony which explained his mail outs. The plaintiff said that as the leadership 

race would determine the Opposition leader, it was a matter of broad concern and that 

interest was not limited to party members. If that is his view, the plaintiff should 

understand why taxpayers would be interested in the two stories printed. 

[78] The Bernhardt article's focus was not a deliberate attempt to smear the 

plaintiff. The newspaper had received complaints and comments on the plaintiff's use of 

his parliamentary communication allowance for internal party purposes. There were 

differing opinions on the propriety of this. But it was the fact that these differences 

existed, and the lengths to which party members with differing views were prepared to 

go, which formed the focus of the first article. Clearly, strife and dissension within the 

Canadian Alliance during a leadership race being held while that party's political fortunes 

were ascending would engage the public interest, certainly on a local basis and perhaps 

even nationally. 

[79] The Parker article took a different focus and dealt more directly with the 



- 36-

propriety of this sort of use of monetary parliamentary privileges. It engaged broader 

principles of proper use of taxpayer resources within the larger democratic process. 

Again, I have no difficulty in finding that this article engaged the public interest. 

• Responsible publication and diligence 

[80] At paragraph 126 of Grant, supra, the required elements for this defence 

are summarized. It is useful to review those factors in the context of the evidence in this 

case. 

[81] First, I have already determined that this was a matter of public interest and 

that the defendants were entitled to publish on point, providing they did so properly. 

[82] The next criterion is that the publisher must have been diligent in trying to 

verify the allegation, having regard to a list of eight factors, as follows: 

(a) The seriousness of the allegation. 

The defendants state that the allegation is a questionable use of 

franking privileges, not an allegation of criminal conduct. Despite 

the use of"crooked" and "steal" in the first article, I agree with that 

characterization. Really, at the root of this story is a dispute as to 

whether the plaintiffs conduct was an improper use of taxpayers' 

money, as opposed to allegations of outright fraud or theft. A 

reasonably-informed member of the public reading the impugned 

articles would not conclude that Mr. Vellacott had committed a 

criminal offence nor that he was even being investigated for same 

or that it was being alleged as such. The gravamen of the story is 

that he was using an allowance that permitted him to communicate 



- 37-

with constituents for free for the purposes of advancing an internal 

party leadership candidate. Looking at those news articles as a 

whole, as the plaintiff urges, no reasonable person would conclude 

that it was seriously being alleged that Mr. Vellacott was a criminal, 

even with the defamatory statements being a part of the first article. 

This being the case, a less thorough effort at verification was 

permissible. In this case the defendants met, and likely exceeded, 

the standard. 

(b) The public importance of the matter. 

The plaintiff termed this as relatively insignificant. I disagree. The 

expenditure of taxpayers' funds and issues arising during a federal 

leadership race are important to the public. Such matters will always 

be accorded journalistic importance. As an elected official, the 

plaintiff has sought and received the trust of the public. The 

plaintiff should expect, and even welcome, close scrutiny. 

(c) The urgency of the matter. 

Both reporters candidly acknowledged there was no particular rush, 

but each submitted their article because it was "ready". The expert, 

Bell, indicated that news needed to be current and that best practices 

were to report on an event as close to its occurrence as possible. In 

this case, while there was certainly no rush to publish, there is no 

indication that anything would be different had the newspaper 

waited to do so. Given that the first story centred on the strife within 

the Alliance party during the leadership race, the reporting was done 



- 38-

in a timely manner, and the impact of the story was preserved. The 

timing of these stories does not give me concern. 

(d) The status and reliability of the source. 

The evidence disclosed that the Star Phoenix had actually received 

copies of the documents in question. While one source did not want 

to be named, all were known to the reporters and all but one were 

actually named in the articles. There was no truly anonymous 

source. Many of the quotes actually were from Alliance members 

or MPs. Some were from concerned members of the public. There 

was an appropriate level of canvassing of a variety of opinions from 

a variety of sources. Certainly, the articles could not be termed 

one-sided. 

(e) Whether the plaintiffs side of the story was sought and accurately 

reported. 

This criterion is perhaps the most important. Plaintiffs counsel 

characterized this as having been "badly overlooked". This is not 

borne out by the evidence. The first article was published only after 

the plaintiff was contacted by Bernhardt on a Sunday. That article 

actually begins with comments from the plaintiff, and much of the 

text is devoted to his view. The second article followed an 

unsuccessful attempt to contact the plaintiff but reiterated what he 

had said the previous day. According to Ms. Bell, this is acceptable 

journalistic practice. As well, on a plain reading, the second article 

is also balanced, quoting numerous sources which include the 



- 39-

plaintiff and a representative of the Board of Internal Economy. 

This criterion provides a safeguard, ensuring that news stories are 

presented in a fair and balanced way when measured on an 

objective standard. While the plaintiff does not feel he was treated 

fairly, on an objective assessment, he was. There is no suggestion 

in the evidence that the plaintiff was misquoted. 

(f) Whether the inclusion of the defamatory statement was justifiable. 

The plaintiff does not feel it was. He feels that the defamatory 

statements added nothing to the story and that there could still have 

been a story about internal party strife during the leadership 

campaign without these statements. While the latter statement is 

possibly correct, it is also correct that the statements sought and 

presented were from a wide variety of sources. While criminality is 

not alleged, the propriety of the plaintiffs conduct is called into 

question on moral and political bases. The defendants presented a 

variety of types of commentary on these points from a variety of 

sources. Interestingly, some of the harshest criticism of the plaintiff 

came from members within his own party rather than political foes. 

The range of comments in the first article presents what the "news 

peg" of the story was - the differing views of how to properly 

conduct the leadership campaign. As Ms. Bell stated, the hyperbole 

of some of those opinions may say more about the person stating 

same than about the plaintiff. The inclusion of the two defamatory 

passages was justifiable in these circumstances. 

(g) Whether the defamatory statement's public interest lay in the fact 



-40-

that it was made rather than its truth ("reportage"). 

On this point, the plaintiff argued that without the defamatory 

comments, this is a back-page story. This misses the point. The 

defendants were not adopting these statements as their own, they 

were simply reporting what was actually said. This is clear from a 

plain reading of the articles. The defendants attributed all sources 

but one, who specifically did not wish to be named. The makers of 

the defamatory statements were identified. There is no assertion that 

the plaintiff was clearly wrong in how he used his franking 

allowance; rather, there is a reporting that some people believed him 

to be wrong. The defendants were reasonably careful to report both 

sides of the argument about the use of franking privileges. It is 

abundantly clear from the two stories that these arguments were 

very much political, made in the heat of a leadership race. The 

stories do not assert that there has been any legal or other 

determination that the plaintiff was, in fact, using his allowance 

wrongfully. In summary, the utility of the public receiving these 

statements lay in the fact the statements were made at all, not in 

whether they were true. The defendants' repetition of the impugned 

statements qualify as reportage. 

(h) Any other relevant circumstances. 

Here, the plaintiff's strong complaint lies with the overall tone or 

tenor of the stories. He feels the combination of headlines, 

photographs and content combine to paint him in a derogatory light 

that is not justifiable. In fact, the articles did not amount to 



- 41 -

distortion or sensationalism, though there was ample opportunity to 

do both. As the Supreme Court stated in Grant at paragraph 123, the 

media is not to be held to a standard of"stylistic blandness": 

... Neither should the law encourage the fiction that 
fairness and responsibility lies in disavowing or 
concealing one's point of view. ... An otherwise 
responsible article should not be denied the protection of 
the defence simply because of its critical tone. 

While the tone of neither article strikes me as overly harsh or 

critical (indeed, it is fairly benign), even ifit was, the defendants did 

not have a legal obligation to write their articles in a manner that 

satisfied the plaintiff. The plaintiff admitted that had his permission 

been sought to run the articles, he would have withheld same. But 

that is not a duty the defendants laboured under. They owed him 

some legal duties, but writing in an overall tone satisfactory to the 

plaintiff was not one of them. As well, there was no allegation or 

evidence of malice on the part of any of the defendants. 

[83] The defendants have met all the criteria required to establish the defence 

of responsible journalism. In many respects, the defendants appear to have gone beyond 

what is required. This defence avails the defendants and, accordingly, I dismiss the 

plaintiff's claim on this basis. However, I will go on to examine the other defences which 

were raised in the alternative. 

3. Does the defence of qualified privilege avail the defendants? 

[84] While defendants' counsel was careful to clearly note this defence was not 

being abandoned, he indicated he relied primarily on the responsible journalism defence, 



-42-

above. However, qualified privilege was asserted in the pleadings, was left alive at the 

conclusion of this trial and is relied upon by the defendants as an alternative defence. 

[85] Unlike other forms of privilege, qualified privilege in the defamation 

context does not attach to a document or utterance. Rather, it attaches or applies to an 

occasion on which such a statement is made. Once an occasion is shown to be privileged, 

the defendants' bona fides is presumed, and the defendants may publish remarks about 

the plaintiff which ultimately tum out to be untrue and defamatory. Qualified privilege 

may be defeated as a defence if the plaintiff shows the dominant motive behind 

publication is actual or express malice. A classic discussion of qualified privilege is found 

in Brown, The Law of Defamation in Canada, supra, at pages 662-669: 

... No action can be maintained against a defendant unless it is 
shown that he or she published the statement with actual or express 
malice. An occasion is privileged if a statement is fairly made by a 
person in the discharge of some public or private duty, or for the 
purpose of pursuing or protecting some private interest, provided it is 
made to a person who has some corresponding interest in receiving it. 
The duty may be either legal, social or moral. The test is whether 
persons of ordinary intelligence and moral principle, or the great 
majority of right-minded persons, would have considered it a duty to 
communicate the information to these to whom it was published. 

A privilege is recognized where a person seeks to protect or further 
his or her own legitimate interests, or those of another, or interests 
which he or she shares with someone else, or the interests of the public 
generally .... 

There are occasions where the interest sought to be protected is not 
so compelling and important as to warrant an absolute privilege, but is 
important enough to justify a limited immunity from actions for libel 
and slander for defamatory publications. This privilege is referred to as 
"defeasible", "qualified" or "conditional". Baron Parke in Toogood v. 
Spyring [(1834), 1 C.M. & R. 181, 149 E.R. 1044] has offered one of 
the more popular legal formulas: 

"In general, an action lies for the malicious publication of statements 
which are false in fact, and injurious to the character of another ... and the 
law considers such publication as malicious, unless it is fairly made by a 
person in the discharge of some public or private duty, whether legal or 
moral, or in the conduct ofhis own affairs, in matters where his interest is 



[86] 

-43-

concerned." 

It enables a person to make defamatory and untrue statements about 
another without incurring legal liability, so long as he or she acts 
honestly, in good faith and without malice. "Good faith, a right, duty, 
or interest in a proper subject, a proper occasion, and a proper 
communication to those having a like right, duty, or interest, are all 
essential to constitute words spoken, that are actionable per se, a 
privileged communication". 

The protection is justified on the basis of public policy and utility, 
and in furtherance of the "common convenience and welfare" or 
"general interest" and "advantage" of society. The purpose of the 
immunity is not so much to protect the parties involved as it is to 
promote the public welfare. As Bankes J. in Gerhold v. Baker [[1918] 
W.N. 368 at 368-69 (C.A.)] said: 

"It was in the public interest that the rules of our law relating to 
privileged occasions and privileged communications were introduced, 
because it is in the public interest that persons should be allowed to speak 
freely on occasions when it is their duty to speak, and to tell all they know 
or believe, or on occasions when it is necessary to speak in protection of 
some common interest." 

... In such cases, a person should not be deterred from disclosing 
prejudicial information by the fact that he or she may be mulcted in 
damages, even though it turns out that the information is untrue and 
defamatory, and its disclosure creates a personal hardship on someone 
else. If the law were otherwise, cautious persons might not be candid 
in their appraisal of the character of others .... 

A qualified privilege does not change the actionable quality of the 
words. It merely rebuts the inference, which normally arises from the 
publication of defamatory words, that they were spoken with malice. 
Where the occasion is shown to be privileged, "the bona fides of the 
defendant and his honesty of belief in the truth of his statements is 
presumed", and the defendant is free to publish with impunity remarks 
which are defamatory and untrue about the plaintiff. In such a case, no 
action will lie unless the plaintiff can prove that the words were spoken 
or written with express or actual malice. 

Qualified privilege was explained more succinctly by Lord Atkinson in 

Adam v. Ward, [1917] A.C. 309 (H.L.), at page 334: 

... a privileged occasion is ... an occasion where the person who 
makes a communication has an interest or a duty, legal, social, or 
moral, to make it to the person to whom it is made, and the person to 



- 44-

whom it is so made has a corresponding interest or duty to receive it. 
This reciprocity is essential. ... 

[87] The law will recognize such privilege in several circumstances: where the 

person making the statement seeks to protect (or further) his own legitimate interests, or 

those of another, or interests which he shares with someone else, or even the interests of 

the public generally. 

[88] The common law as to qualified privilege was considered and somewhat 

streamlined by the Supreme Court of Canada in Hill v. Church ofScientology ofToronto, 

[1995] 2 S.C.R. 1130, 126 D.L.R. (4th) 129. At paragraphs 144 and 145: 

144 The legal effect of the defence of qualified privilege is to rebut 
the inference, which normally arises from the publication of 
defamatory words, that they were spoken with malice. Where the 
occasion is shown to be privileged, the bonafides of the defendant is 
presumed and the defendant is free to publish, with impunity, remarks 
which may be defamatory and untrue about the plaintiff. However, the 
privilege is not absolute and can be defeated if the dominant motive for 
publishing the statement is actual or express malice. See Horrocks v. 
Lowe, [1975] A.C. 135 (H.L.), at p. 149. 

145 Malice is commonly understood, in the popular sense, as spite or 
ill-will. However, it also includes, as Dickson J. (as he then was) 
pointed out in dissent in Cherneskey [[1979] 1 S.C.R. 1 067], at p. I 099, 
"any indirect motive or ulterior purpose" that conflicts with the sense 
of duty or the mutual interest which the occasion created .... 

[89] In the case at bar, the task is to determine whether the defendants had any 

legitimate interest in communicating to the public at large the information contained in 

the two articles, as well as determining whether the public had a corresponding interest 

in the receipt of this infonnation. 

[90] Here, the initial story concerned infighting during a national leadership race 

in a newly-formed political party, a party which appeared ascendant and which looked 



-45-

as though it could (indeed, it ultimately did) fonn a government. The second story 

contained a similar focus but also dealt with the alleged impropriety of the manner in 

which the plaintiff was using one ofhis communication allowances. Taken in its temporal 

context, there can be little doubt that the public generally would have an interest in such 

matters. As previously noted, the plaintiffs own explanation of the importance of the 

leadership race to all persons, not just party members within his constituency, should also 

have infonned him as to why the media and the public would be interested in another 

aspect of that contest. 

[91] There are a number of cases in which courts have found that the media has 

a legitimate interest in disseminating such information to the public and that the public 

has a corresponding interest in receipt of same. As well, courts have consistently 

determined that there is a genuine public interest in the manner in which governments and 

elected officials conduct their business. See the following: 

(a) Laos v. Robbins (1987), 37 D.L.R. (4th) 418, [1987] 4 W.W.R. 469 

(Sask. C.A.). There, a provincial cabinet minister made public 

statements as to the reasons some 13 employees of a Crown 

corporation were terminated and alluded to their incompetence. He 

successfully defended himself on the basis of qualified privilege, in 

that there was a legitimate public interest in the manner in which a 

public corporation was being operated, thus eliminating the 

allegation of malice. 

(b) Similar in nature was Stopforth v. Goyer (1979), 97 D.L.R. (3rd) 

369, 23 O.R. (2d) 696 (Ont. C.A.). A federal cabinet minister 

spoke to reporters concerning the demotion of a high-ranking 

bureaucrat. He indicated the demotion resulted from a dereliction of 



-46-

duty. The civil servant sued, but the comment was held covered by 

qualified privilege as the minister had a public duty in satisfying the 

electorate's interest in the reasons driving the demotion. In that 

case, the bona fide interests of the public were held to be 

represented by the media. 

(c) Milgaardv. Mitchell, [1997] 3 W.W.R. 82, 151 Sask.R. 100 (Q.B.). 

After the plaintiffs release from custody, he criticized certain 

public officials. The provincial justice minister made public 

statements rebutting these allegations, even going so far as to 

indicate he believed the plaintiff was guilty. In a defamation action 

the defendant relied on qualified privilege. The plaintiff applied to 

strike that pleading, unsuccessfully. Barclay J. indicated at 

paragraph 37: 

[3 7] In my view, the electorate, as represented by the 
media, has a real and bona fide interest in the 
administration of justice in the Province of Saskatchewan, 
and in particular the alleged public wrongdoing 
concerning the manner in which certain senior officials ... 
handled Milgaard's case in 1971. However, Mitchell, as 
Minister of the Crown and as Attorney General, has a 
corresponding public duty and interest in satisfying the 
electorate .... 

(d) Parlett v. Robinson (1986), 30 D.L.R. (4th) 247, [1986] 5 W.W.R. 

586 (B.C.C.A.). The defendant was the federal NDP critic for the 

solicitor-general. He suggested there was scandalous behaviour 

within Corrections Canada and unsuccessfully lobbied the federal 

minister for an inquiry. He then expressed his concerns to the media 

and was sued by an impugned official with Corrections Canada. The 



-47-

action failed. It was held that where there was an allegation of 

official misuse of power or privilege, the federal member had a duty 

to "ventilate his concerns" through the media. Qualified privilege 

was held to apply. His statements to the media were not unduly 

broad because the group having a bona fide interest in the matter 

was the electorate of Canada. 

(e) Qualified privilege traditionally was held to depend in part upon a 

special relationship between the maker and recipient of the 

impugned statement. As a result, the media often found it difficult 

to rely upon this defence. However, more modem cases have 

recognized the media's role in the public interest concerns relating 

to governments and relaxed the old strictures. See Grant v. Tor star 

Corp., supra, paragraphs 35 to 37. Also see Clement v. McGuinty 

(2001), 143 O.A.C. 328, 18 C.P.C. (5th) 267 (Ont. C.A.); Lee v. 

Globe and Mail (2001), 52 O.R. (3d) 652,6 C.P.C. (5th) 354 (Ont. 

Sup. Ct.); Silva v. Toronto Star Newspapers Ltd., (1998), 167 

D.L.R. (4th) 554, [1998] O.J. No. 6491 (QL) (Ont. C.J.); Grenierv. 

Southam Inc., [1997] O.J. No. 2193 (QL), 1997 CarswellOnt 1892 

(Ont. C.A.); and Reynolds v. Times Newspapers Ltd., [2001] 2 A.C. 

127 (H.L.). 

[92] That our courts have so found, and found consistently, is hardly surprising. 

The ability to discuss governments and political matters is one of the cornerstones of any 

true democracy. It has been upheld in other countries with a common law system, such 

as Australia. See Council of the Shire ofBallina v. Ringland (1994), 33 N.S.W.L.R. 680 

(C.A.), where the Court of Appeal said: 



-48-

The idea of a democracy is that people are encouraged to express their 
criticisms, even their wrong-headed criticisms, of elected governmental 
institutions, in the expectation that this process will improve the quality 
of the government. The fact that the institutions are democratically 
elected is supposed to mean that, through a process of political debate 
and decision, the citizens in a community govern themselves .... 

Albeit made in the context a suit by a government institution, the concept of free speech 

and criticism regarding elected officials, as set out above, is no less apposite to the within 

situation. 

[93] It may be that our Supreme Court has incorporated the United Kingdom's 

rather "elastic" expansion of the application of qualified privilege into the new 

responsible journalism defence, discussed above. Nevertheless, the cautious common law 

trend is to expand the media's access to the defence of qualified privilege, where the 

matter is of such public interest that publication appears warranted. 

[94] In my view, the unique facts of this case do give rise to the defence of 

qualified privilege. Surely the public had an interest both in the leadership race on at that 

time, as well as in whether its elected representatives were spending their allowances 

properly. I find on these facts there is a sufficient nexus between the ability of these 

defendants to publish this information and the interest of the public in receiving same to 

give rise to qualified privilege. As a result, qualified privilege avails all the defendants 

and I would dismiss the plaintiff's action on that basis as well. 

4. Does the defence of fair comment avail the defendants? 

[95] The defendants also placed significant reliance upon the defence of fair 

comment, as an alternative to that of responsible publication. 

[96] In Canada, persons are allowed to comment fairly on matters of public 



-49-

interest. This is to encourage discourse on matters of public interest, without a defamation 

action hanging over commentators' heads like the sword ofDamocles. A type of qualified 

privilege applies to such commentary, but only if: 

• the comments are actually comments and not statements of fact; 

• they are made honestly and in good faith; 

• they are made regarding facts which are true; and 

• a matter of public interest is involved. 

In this legal context "comment" means a subjective expression of an opinion. It may 

come in the form of a deduction, inference, conclusion, criticism, judgment, remark or 

observation- items generally incapable of proof. 

[97] Not every such comment is protected. For this defence to avail, the 

comment must be fair; that is, the facts upon which the comment is based are true, and 

the comment itself amounts to the expression of the honestly held opinion which arises 

from such facts. If the comment is highly negative in nature (suggesting, for example, 

corrupt motivation to a person), it must be shown that such imputations are warranted by 

and could be reasonably inferred from the facts underlying such opinion. Evidence of 

malice can negative the defence of fair comment. 

[98] The test for the applicability of the defence of fair comment was set out in 

Myers v. Canadian Broadcasting Corp. (1999), 47 C.C.L.T. (2d) 272, 103 O.T.C. 81 

(Ont. Sup. Ct.): 

84 The defence offair comment protects words that are prima facie 
defamatory provided they are comments, based on true facts, made 
honestly and without malice, with reference to a matter of public 
interest: Drew v. Toronto Star Ltd, [1947] O.R. 730 (Ont. C.A.). 

85 The defence offair comment requires the defendant to establish 
the following: (Hodgson, [(1998), 39 O.R. (3d) 235 (Ont. C.J.)] at385) 



[99] 

-50-

(a) That the words complained of are recognizable by the 
ordinary viewer as comment, although the comment may 
consist of, or include inferences from, facts; 

(b) That the comment is based on true facts set out in the 
article (broadcast) or clearly indicated therein; 

(c) That the comment is on a matter of public interest; and 

(d) That the comment is one which a person could honestly 
make on the facts proven, and some authorities indicate 
must, at least where dishonourable motives are imputed, 
be fair, in the sense that a fair-minded person could 
believe it. 

86 The defence will fail if the plaintiff shows that the defendant was 
actuated by express malice. It is here that the question of actual belief 
in the comments made becomes an issue. 

87 In order for the defence to apply, two hurdles must be overcome. 
First, at the objective stage, the words must be capable of being fair 
comment. Here, the burden of proof is on the defendant. Second, at the 
subjective stage, the issue is whether the comment was actuated by 
malice. The burden of proof is on the plaintiff to establish malice: 
Milmo, [Milmo & Rogers, Gatley on Libel and Slander, 9th ed., 1998] 
at para. 12.21. I will deal with the issue of malice separately. 

The Supreme Court of Canada most recently dealt directly with fair 

comment in WIC Radio Ltd. v. Simpson, 2008 SCC 40, [2008] 2 S.C.R. 420. Binnie J. set 

out the test at paragraph 2 8: 

[28] For ease of reference, I repeat and endorse the formulation of the 
test for the fair comment defence set out by Justice Dickson, 
dissenting, in Cherneskey [[1979] 1 S.C.R. 1 067] as follows: 

(a) the comment must be on a matter of public interest; 

(b) the comment must be based on fact; 

(c) the comment, though it can include inferences of fact, 
must be recognisable as comment; 

(d) the comment must satisfy the following objective test: 
could any [person] honestly express that opinion on the 
proved facts? 

(e) even though the comment satisfies the objective test the 
defence can be defeated if the plaintiff proves that the 



-51 -

defendant was [subjectively] actuated by express malice. 

[Emphasis in original deleted] 

[100] WIC Radio Ltd. v. Simpson is notable for more than its reaffirmation of the 

test for this defence. It also confinns that the defence has a wide or generous application. 

Comments which many people would consider outrageous or "offside" have been 

protected by this defence. 

[101] In WIC Radio Ltd., Mair was a radio talk show host, a "shock jock" well 

known for being controversial. On his program, the defendant took aim at the views of 

the plaintiff, Kari Simpson, who was described by the Supreme Court as a widely known 

social activist. She was engaged in a public debate concerning the introduction of 

materials dealing with homosexuality into the public school system in British Columbia. 

The plaintiff was opposed to such material and was well known to the public as a 

spokesperson for people opposed to any positive portrayal of a gay lifestyle. The 

defendant took the opposite side of the debate and broadcast an editorial which in part 

stated: 

3. 

Before Kari was on my colleague Bill Good's show last Friday 
I listened to the tape of the parents' meeting the night before where 
Kari harangued the crowd. It took me back to my childhood when 
with my parents we would listen to bigots who with increasing 
shrillness would harangue the crowds. For Kari's homosexual one 
could easily substitute Jew. I could see Governor Wallace- in my 
mind's eye I could see Governor Wallace of Alabama standing on 
the steps of a schoolhouse shouting to the crowds that no Negroes 
would get into Alabama schools as long as he was governor. It 
could have been blacks last Thursday night just as easily as gays. 
Now I'm not suggesting that Kari was proposing or supporting any 
kind of holocaust or violence but neither really- in the speeches, 
when you think about it and look back - neither did Hitler or 
Governor Wallace or [Orval Faubus] or Ross Barnett. They were 



-52-

simply declaring their hostility to a minority. Let the mob do as 
they wished. 

He went on to compare her position to those taken by skinheads, the Ku Klux Klan, 

anti-evolutionists and vigilantes. He concluded by stating the public could recognize "a 

mean-spirited, power mad, rabble rousing and, yes, dangerous bigot when they see one." 

[ 1 02] The plaintifflost at trial but succeeded at the Court of Appeal. The Supreme 

Court restored the trial judge's dismissal of her action. It was held that the defence of fair 

comment has a wide ambit. Vigorous public debate on both sides of any issue in which 

the public interest was engaged was to be encouraged. It was held, at paragraph 26, that 

words which might appear to be factual may actually be comment, especially "in an 

editorial context where loose, figurative or hyperbolic language is used [cite omitted] in 

the context of a political debate, commentary, media campaigns and public discourse." 

[103] Two recent decisions have considered WIC Radio Ltd. and fair comment 

generally: Gichuru v. Pallai, 2012 BCSC 693, [2012] B.C.J. No. 979, and 2964376 

Canada Inc. v. Bisaillon, 2012 ONSC 3113, [2012] O.J. No. 2348 (QL). Both were 

delivered after this trial was heard and final submissions presented. Both involved the 

defence of fair comment and applied WJC Radio Ltd., although with respect to different 

aspects of the test and with different results. Each is of some assistance when considering 

the various criteria of the test for fair comment, which I will now do. 

• Comment or statement of fact? 

[104] Based on the totality of the evidence entered in this trial, I find the two 

defamatory passages (alleging that the plaintiff was "crooked" and that he was not to 

"steal from" the taxpayers) were comments as opposed to statements of fact. The speaker 

in each case was voicing his or her opinion as to what the plaintiff had done. The 



-53 -

comments were not statements of fact defining the acts of the plaintiff; they amounted to 

characterizations of his conduct as somehow being criminal in nature. A reasonable 

reader of this newspaper would recognize these to be opinions or comments rather than 

statements of fact. 

• Public interest 

[105] As previously set out herein, the comments pertained to the manner in 

which the plaintiff had used taxpayers' money through his use of his parliamentary 

mailing privileges. The context in which those funds were used was that of the hotly 

contested national leadership of a relatively new political party. I find the function of the 

national government and system of government were engaged by these actions. 

• Comments based on facts? 

[106] In this case, the basis of the comments was objective facts which can be 

proven. There is no doubt from the evidence before me that the plaintiff sent out a 

mailout to persons within this province using his franking privilege. Further, the first 

newspaper article clearly sets this out in the very first paragraph. 

[ 1 07] It was admitted by the plaintiff that he sent out the mailers, that he used his 

parliamentary mailing privileges to do so and that the items mailed contained expressions 

of support for Mr. Day, a leadership candidate. While the plaintiff never admitted that 

ultimately the taxpayers of Canada paid for these mail outs (instead insisting there was 

"no cost" to same), it is clear from all of the evidence that this is the case. 

[ 1 08] I am therefore fully satisfied the comments were based on actual established 

facts. 



' 

-54-

• Could anyone honestly make the comment based on those facts? 

[109] This aspect of the test for fair comment was dealt with in WJC Radio Ltd. 

at paragraphs 49 to 51 : 

[110] 

[ 49] The test represents a balance between free expression on matters 
of public interest and the appropriate protection of reputation against 
damage that exceeds what is required to fulfill free expression 
requirements. The objective test is now widely used in common law 
jurisdictions as the "honest belief' component of fair comment, 
including the United Kingdom: Telniko.ff v. Matusevitch, [ 1991] 
3 W.L.R. 952 (H.L.), quoting with approval Dickson J.'s dissent, at 
p. 959. In Australia, the High Court recently affirmed a similar 
approach; see the observation of Gleeson C.J.: 

The protection from actionability which the common law gives to fair 
and honest comment on matters of public interest is an important aspect 
of freedom of speech. In this context, "fair" does not mean objectively 
reasonable. The defence protects obstinate, or foolish, or offensive 
statements of opinion, or inference, or judgment, provided certain 
conditions are satisfied. The word "fair" refers to limits to what any 
honest person, however opinionated or prejudiced, would express upon 
the basis of the relevant facts. 

(Channel Seven Adelaide Pty Ltd. v. Manock (2007), 241 A.L.R. 468, 
[2007] HCA 60, at para. 3 (emphasis added)) 

In New Zealand, the objective test at common law has now been 
replaced by a more subjective test in the Defamation Act 1992 
(N.Z.), 1992, No. 105, s. 10. See generally B. Marten, "A Fairly 
Genuine Comment on Honest Opinion in New Zealand" (2005), 
36 V. U. W.L.R. 127; Mitchell v. Sprott [2002] I N.Z.L.R. 766 (C.A.). 

[50] Admittedly, the "objective" test is not a high threshold for the 
defendants to meet, but nor is it in the public interest to deny the 
defence to a piece of devil' s advocacy that the writer may have doubts 
about (but is quite capable of honest belief) which contributes to the 
debate on a matter of public interest. 

[51] Of course, even the latitude allowed by the "objective" honest 
belief test may be exceeded. "Comment must be relevant to the facts to 
which it is addressed. It cannot be used as a cloak for mere invective"; 
Reynolds [[ 1999] 4 All E.R. 609] at p. 615. 

There was a debate as to whether the franking privilege could be used for 

internal party purposes. It should not surprise anyone that from time to time citizens and 



- 55 -

taxpayers become upset as to how government officials, particularly those who are 

elected, use tax dollars. Certainly in this case, people could (and did) become irate at how 

the plaintiff used his mailing allowance and make the comments in the article. My 

conclusion is that persons could make comments as to crookedness or stealing when they 

honestly arose from the facts set out in the article. 

[ 111] It must always be remembered that this branch of the test does not import 

a requirement of reasonableness nor that the comments be fair, impartial, reasonable or 

balanced. There is only the requirement of a nexus between the facts and the comments; 

that is, that the comments flow from the established facts. WIC Radio Ltd. illustrates this. 

On air, the defendant referred to the public speaker as a Nazi and likened her to notable 

bigots who were elected or were at least notable public figures. Here, the views of the 

plaintiff that he properly used his mailing allowance were attacked. 

[112] Accordingly, the defence of fair comment also avails these defendants, and 

they also avoid liability on this basis. 

5. Does the defence of consent avail the defendants? 

[113] At trial, the defendants abandoned the defence of consent. 

6. If liability is found, what is the appropriate quantum of damages? 

[114] I have not found liability on the part of any of the defendants and, thus, 

assess no damages against them. Neither counsel filed authorities that would be of 

substantial assistance regarding the assessment of damages. I, therefore, make no 

provisional assessment. 



-56-

7. What is the appropriate disposition of costs? 

[ 115] The defendants have been successful in this action. There was no argument 

advanced by either side as to any need for a special award of costs. I, therefore, award the 

defendants a single set of costs of these proceedings, to be assessed on Column 4. 

Conclusion 

[116] The plaintiffs action against the defendants is dismissed, with a single set 

of costs to the defendants to be assessed on Column 4. 

[117] My thanks to counsel for the courteous and capable manner in which this 

trial was conducted and for the assistance each provided to the Court. 

J. 
R.W. Danyliuk 


